Hondeneiland
Patricia Cornwell
Isle of dogs
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2001
399 p.
90-245-4068-2

Wat te denken en te schrijven over Hondeneiland van Patricia Cornwell, die voordien goed scoorde en uitgroeide tot een bestsellerauteur met een reeks rond de vrouwelijke patholoog-anatoom Kay Scarpetta? Vooreerst dat het hier niet om een Kay Scarpetta-thriller gaat, verder dat het boek eerder thuishoort in het rijtje Wespennest en Zuiderkruis met hoofdcommissaris Judy Hammer als hoofdpersonage, maar... ook daar wringt het schoentje, want de vraag dient gesteld of Hondeneiland nog wel thuishoort onder de noemer 'thriller' of 'spannende roman' en we dit werk veeleer moet onderbrengen in de rubriek 'Burleske kolder' of 'Zwarte komedie'? Is dit werk überhaupt nog een 'roman' te noemen, waarvan je geredelijk kunt verwachten dat het een gestructureerde intrige brengt waarvan de verhaallijnen naar het einde toe op een voor de lezer aanvaardbare wijze samenkomen in wat men een 'ontknoping' noemt. Niets van dit alles in Hondeneiland, dat een mengelmoes is van…Lees verder
In de Amerikaanse staat Virginia breekt de hel los wanneer de halfblinde gouverneur nieuwe, zeer onorthodoxe maatregelen uitvaardigt tegen overtreders van de maximumsnelheid op de autowegen. Verder terroriseert een jeugdbende de straten van Richmond, waart er een seriemoordenaar rond en roepen tot overmaat van ramp de excentrieke bewoners van het eilandje Tangier, dat vlak voor de kust ligt, eenzijdig de onafhankelijkheid uit. Hoofdcommissaris Judy Hammer en haar assistent Andy Brazil hebben er hun handen vol aan en Brazils ontboezemingen op zijn nieuwe website maken het allemaal nog veel erger. Derde humoristische thriller (eerder verschenen 'Het wespennest' en 'Zuiderkruis') van Patricia Cornwell over politiecommissaris Judy Hammer. Een aardig verhaal met een duidelijk ironische ondertoon en vele verhaallijnen die Cornwell tot een hecht geheel weet samen te smeden. Cornwells humoristische thrillers, die wel vergeleken worden met die van Carl Hiaasen, zijn totaal anders van toon en o…Lees verder

Over Patricia Cornwell

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Siren-Com

Patricia Cornwell, geboren als Patricia Carroll Daniels, (Miami, 9 juni 1956) is een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen, onder andere met het fictieve personage Kay Scarpetta.

De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Dikwijls ligt de oplossing van de misdaad in het forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer, hoewel Scarpetta meer veldwerk doet en confrontaties heeft met verdachten dan echte wetsdokters. Cornwell werkte zelf in een misdaadlab in Virginia als technisch schrijver en computeranaliste, maar niet in een medische functie.

In 2002 schreef ze een omstreden boek Portrait of a Killer waarin ze de identiteit van de seriemoordenaar Jack the Ripper meent te achterhalen.