At risk
Amsterdam: Sijthoff, 2006
176 p.
90-245-5558-2

Cornwell, Patricia D.
Het risico
Patricia Cornwell is vooral bekend als bestsellerauteur van de thrillers rond de patholoog-anatoom Kay Scarpetta en een aantal andere vaste personages. Ondertussen zijn in die reeks 14 boeken verschenen en de laatste drie waren ronduit miskleunen met een ongeloofwaardig einde van een dodelijk saaie plot. Ook haar non-fictieboek, Portret van een moordenaar, waarin ze de 'ware' identiteit van Jack the Ripper onthult was bepaald geen hoogvlieger. Is Patricia Cornwell uitgeschreven? Met Het risico, eerder verschenen als feuilleton in het 'New York Times Sunday Magazine', probeert ze een nieuwe thriller met nieuwe personages te schrijven.
De ervaren rechercheur Winston Garano en officier van justitie Monique Lamont zijn elkaars tegenpolen. Hij is een dandyeske, fotogenieke recherceur die te pas en te onpas zijn penning onder de neus van burgers duwt om zijn ongenoegen te uiten. Zij is een machtswellustelinge met die er alles aa…Lees verder
De ambitieuze en sexy district attorney Monique Lamont uit Massachusetts wil graag gouverneur worden en denkt politiek goede sier te kunnen maken door via de allernieuwste DNA-technieken oude moorden op te lossen. Daarom roept ze haar assistent Winston Garano terug van zijn cursus aan de National Forensic Academy in Knoxville en zet hem aan het werk aan de nooit opgeloste moord, twintig jaar geleden, op een oude rijke weduwe. Die moet met die nieuwe forensische methodes toch op te lossen zijn. Maar Garano raakt verstrikt in een wirwar van leugens en intriges en zowel hij als Lamont worden bedreigd. Iemand wil blijkbaar niet dat dit onderzoek plaatsvindt, maar wie? Garano vertrouwt niemand meer. Vlot geschreven, spannende forensische thriller, maar het stelt allemaal niet echt veel voor. Helaas is dit maar een slap aftreksel van Cornwells uitstekende vroegere werk, met name de oudere thrillers rond forensisch patholoog Kay Scarpetta. De Amerikaanse lezers op internet reageerden zeer te…Lees verder

Over Patricia Cornwell

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Siren-Com

Patricia Cornwell, geboren als Patricia Carroll Daniels, (Miami, 9 juni 1956) is een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen, onder andere met het fictieve personage Kay Scarpetta.

De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Dikwijls ligt de oplossing van de misdaad in het forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer, hoewel Scarpetta meer veldwerk doet en confrontaties heeft met verdachten dan echte wetsdokters. Cornwell werkte zelf in een misdaadlab in Virginia als technisch schrijver en computeranaliste, maar niet in een medische functie.

In 2002 schreef ze een omstreden boek Portrait of a Killer waarin ze de identiteit van de seriemoordenaar Jack the Ripper meent te achterhalen.