Irène Némirovsky
Frans
Suite française
Breda: De Geus, 2005
511 p.
90-445-0616-1

Een in 1942 tot twee van de beoogde drie delen voltooide roman, in 2004 bekroond met de Prix Renaudot, moet wel een uitzonderlijke achtergrond kennen. Die postume toekenning heeft de schrijfster (Kiev 1903-Birkenau 1942) inderdaad niet alleen te danken aan haar destijds al gelauwerde kwaliteiten, maar ook aan de toewijding van haar dochters Denise Epstein, hoedster van het manuscript, en Elisabeth Gille, chroniqueur van hun ervaringen in "Irène Nemirovsky, een vrouw" en de roman "Een landschap van as". Ingebed in het de auteur kenschetsende voorwoord en bijlagen met persoonlijk getinte aantekeningen en brieven van Némirovski verhaalt het eerste deel hoe de vlucht voor het oprukkende Duitse leger uit, de exodus, de zwakte en berekening van de een en de solidariteit van de ander bevestigt, waarna het tweede deel de sfeer tijdens de bezetting van een dorpje beschrijft: de kleinschaligheid van tijdelijke rust en wellevende omgang, een stilte voor een nieuwe storm. Scherp geobserveerd zond…Lees verder

Over Irène Némirovsky

Irène Némirovsky (Oekraiens: Ірен Немировська) (Kiev, 24 februari 1903 – Auschwitz, 17 augustus 1942) was een Frans schrijfster, van Russisch-Joodse afkomst.

Leven en werk

Irène Némirovsky werd in Kiev geboren als dochter van een Russisch-Joodse bankier van eenvoudige komaf, die zich in het laat-tsaristische Rusland had opgewerkt en zich had verrijkt dankzij speculatie in aandelen en grondstoffen. Hij was vaak maandenlang op zakenreis en Irène zag haar vader dan ook vaak lange tijd niet. Haar moeder was afkomstig uit de gegoede Joodse burgerij. Irène werd echter voornamelijk opgevoed door een Franse gouvernante, waardoor ze al zeer vroeg in aanraking kwam met de Franse taal en cultuur. Vanwege de veelvuldige afwezigheid van haar vader bracht ze gedurende haar jeugd elk jaar, doorgaans samen met haar moeder en haar gouvernante, enkele maanden door aan de Côte d'Azur, in Biarritz of in Parijs. De relatie met haar moeder was ec…Lees verder op Wikipedia