Overzicht van de sociale geschiedenis van het Groninger boerenland tijdens een reis door de tijd in het voetspoor van Sicco Mansholt.
De graanrepubliek
Frank Westerman
Amsterdam: Atlas, 1999
254 p.
90-450-0362-7

Hoewel Frank Westerman altijd benadrukt dat zijn literaire non-fictie in de eerste plaats een persoonlijk bevochten literatuur is, blijft hij alvast trouw aan de deontologie van het genre die loyaliteit ten aanzien van de geportretteerde mensen inhoudt. Dat betekent in het geval van het meesterlijke De graanrepubliek (1999), een sterk aansprekende sociale geografie van het Oost-Groningse Oldambt, dat hij na een kleine tien jaar het verhaal weer opneemt en er een hoofdstuk ('De blauwe revolutie') aan toevoegt over de recente ontwikkelingen in de streek. Hij spreekt opnieuw met sleutelfiguren, bezoekt een aantal veelzeggende plaatsen en verwerkt een heleboel geschiedenis. Dat alles wordt verteld in korte, elkaar snel opeenvolgende scènes. Anders is dat Westerman, zoals in zijn recentere boeken, zijn eigen mening explicieter uit. Eveneens anders is dat hij zijn literaire middelen intussen heeft uitgebreid, met o.m. veel indirecte redes en beeldspraak van allerlei aard.

Het…Lees verder
Westerman (1964) is journalist; hij trok vooral de aandacht met 'Srebrenica. Het zwartste scenario'. In dit levendige documentaire relaas 'De Graanrepubliek' wil hij honderd jaar geschiedenis van het Groninger boerenland weergeven, vanaf de opstand van 1892, toen de knechts de kapitale boerderijen omsingelden. Het is tevens een poging geworden om de Groningse wortels van Sicco Mansholt te vinden. In het voetspoor van Mansholt wordt de lezer meegenomen naar de executie-verkoop van de hoeve Torum in 1922, het verzet in de oorlog in de Wieringermeer, maar ook naar het naoorlogse Brussel en Berlijn om van daar weer terug te keren naar de kleidorpen achter de Waddendijk. Met name boeiend voor geïnteresseerden in sociale en Groningse geschiedenis. Kleine druk.

Over Frank Westerman

Frank Martin Westerman (Emmen, 13 november 1964) is een Nederlands journalist en schrijver. Sinds 2002 woont en werkt hij in Amsterdam.

Loopbaan

Westerman groeide op in een Nederlands-hervormd gezin in Assen, als zoon van een NAM-ingenieur. Hij studeerde Tropische Cultuurtechniek aan de Landbouwuniversiteit Wageningen. Voor zijn afstudeeronderzoek verbleef hij in 1987 in Puno in het zuiden van Peru, waar hij de precolumbiaanse irrigatiemethoden van de Aymara in de Andes bestudeerde. In die tijd schreef hij zijn eerste journalistieke reportages.

In 1992 werd Westerman correspondent voor de Volkskrant in Belgrado. Als verslaggever van NRC Handelsblad bezocht hij nadien diverse internationale brandhaarden. Samen met collega-journalist Bart Rijs wist hij als enige journalist door te dringen tot Srebrenica ten tijde van de val in 1995. Zij schreven daarover het boek Het zwartste scenario waarbij ze geheime VN…Lees verder op Wikipedia