Ernest Van der Kwast
Amsterdam: De Bezige Bij, 2020
318 p.
9789403160801 (paperback)

Typisch zó'n man

Ongetwijfeld schrijft Ernest van der Kwast met de beste bedoelingen over de kloof tussen arm en rijk. Maar de clichés in zijn roman Ilyas maken die kloof juist groter.

Hoe het woord pannekoek je je carrière kan kosten. Peter Lindke, conservator Nederlandse schilderkunst, gelooft niet dat een nieuw ontdekt portret van Rembrandt is, zoals kenners beweren. Rembrandt zou nóóit zo'n lelijke kraag schilderen. Zo plat. 'Het is net een pannekoek', verklaart hij op tv.

In de roman Ilyas van Ernest van der Kwast (1981) is die uitspraak ernstig genoeg om ontslagen te worden. Peter zit ineens thuis, waar hij onder ogen moet komen dat hij vervreemd is van zijn gezin. Tja, hij heeft zich ook nooit met het huishouden of de opvoeding bemoeid. De beste man weet niet eens hoe het koffiezetapparaat werkt. Waarom zijn eigengereide vrouw Kee dat al jaren pikt, net als slechte seks, beledigingen en tirades over Himalayazout, is een raadsel. Relatietherapie heeft niet mogen baten, noch de verhuizing naar een gloednieuw huis in Rotterdam. Nee, Peter is een man 'hors concours'; hij doet niet mee.

Van der Kwast werd in 2010 bekend bij he…Lees verder

Peter Lindke, de protagonist van deze roman, is een met zichzelf ingenomen en stugge dertiger die als conservator in Boijmans werkt. Zijn huwelijk is afgestompt, zijn kinderen hangen hem de keel uit en hij walgt van zijn postmoderne buren. Na een arbeidsconflict wordt hij ontslagen en aan huis gekluisterd leert hij zijn Bulgaarse huishoudster kennen. Als hij bij toeval ontdekt dat ze grote schulden heeft, geen passende woning en regulier werk besluit hij haar te helpen. Ze komt in de schuldsanering en uiteindelijk ook aan officieel werk. Dan leert Lindke via haar Ilyas kennen, een jongeman uit Marokko met grote schulden, geen werk, woning of dagindeling. Hij trekt zich, om een of andere miraculeuze reden, ook het lot van deze Ilyas aan en bezorgt hem een baan en meubels. Hij probeert met grote moeite Ilyas' leven een nieuwe richting te geven. Goed geschreven, vol leuke en rake typeringen en verteld met veel liefde voor Rotterdam. Helaas vol kitsch. Door alle politieke correctheid voor…Lees verder

Wie redt nou eigenlijk wie?

Geestige, maar ook ietwat brave roman van Ernest van der Kwast over kansarme jongere en zijn buddy.

Goed nieuws: in de nieuwe roman van Ernest van der Kwast, valt weer flink wat te lachen. Het boek kon niet op een beter moment komen, zou je zeggen. Toch heeft Ilyas een ernstiger ondertoon dan Van der Kwasts eerdere boeken. Hij stelt een actueel probleem aan de orde dat hem aan het hart gaat: kansarme jongeren met torenhoge schulden. De titelheld Ilyas, 'een jongen met het gezicht van een gekwelde dichter én bijna twintigduizend euro schuld', is zo'n jongere. De schrijver is al een paar jaar buddy voor Rotterdamse jongeren die in de schuldsanering zitten. Zijn kennis van de problematiek en zijn betrokkenheid blijken uit iedere pagina, net als de liefde voor de stad Rotterdam.

Voor we uitkomen in de hoek en in de wijken waar de klappen vallen, maken we kennis met de Rotterdamse elite: soort-van-links, tamelijk rijk, maatschappelijk bewust en toch Ons Soort Mensen tot in de vezels. De hoofdpersoon van de roman, Peter Lindke, is conservator van het Museum Boijmans Van B…Lees verder

Over Ernest Van der Kwast

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Ernest Roelof Arend van der Kwast (Bombay, India, 1 januari 1981) is een Nederlands auteur. Zijn werk kenmerkt zich door humoristisch getint proza en handelt thematisch over identiteitsverlies. Hij brak in 2010 door met zijn roman Mama Tandoori.

Van der Kwast debuteerde in 2005 met de roman Soms zijn dingen mooier als er mensen klappen. Van der Kwast was ook verantwoordelijk voor de verhalenbundel Man zoekt vrouw om hem gelukkig te maken (2003), die hij onder het pseudoniem Yusef el Halal publiceerde met een groep collega-schrijvers (waaronder Steven Verhelst, Ronald Giphart, Ingmar Heytze en Jacob van Duijn). Zijn tweede volledige roman, Stand-in, verscheen in 2007. Het boek werd destijds echter gepresenteerd als geschreven door de acteur Sieger Sloot. Een jaar later meldde Van der Kwast dat hij de auteur was. Hij had de roman opzettelijk geschreven in de stijl van Arnon Grunberg in …Lees verder op Wikipedia