Edith Wharton
Lisette Graswinckel
The reef
[Den Haag]: Uitgeverij Van Maaskant Haun, 2021
363 p.
9789083095936 (paperback)

Beroemde vroeg 20e-eeuwse roman over de liefde en hoe het leven van mensen die het goed menen toch mis kan lopen. George Darrow is op weg naar zijn jeugdliefde, Anna, die met haar bijna volwassen stiefzoon, dochtertje en ouderwetse schoonmoeder op een Frans kasteel woont. Ze is weduwe geworden en vrij om weer te trouwen. Onderweg, in Parijs, komt Darrow een jonge vrouw tegen en begint een korte affaire. Eenmaal bij Anna aangekomen gaat alles naar wens, maar er ontstaan verwikkelingen, niemand kan de gehele waarheid spreken, hoeveel ze ook allemaal om elkaar geven. De prachtige, boeiende beschrijvingen en zeer gedetailleerde analyse van de bedoelingen en stemmingen van alle betrokkenen houden de aandacht vast. De Amerikaanse schrijfster Edith Wharton (1862-1937) vond dit zelf haar beste boek en het bevat autobiografische elementen, maar was in zijn tijd ook licht aanstootgevend. Voortreffelijk vertaald door Lisette Graswinckel. Met een interessant nawoord door de vertaler.

Over Edith Wharton

Edith Wharton, geboren Edith Newbold Jones (New York, 24 januari 1862 - Saint-Brice-sous-Forêt, 11 augustus 1937) was een Amerikaans schrijfster en architectonisch ontwerpster.

Wharton werd geboren in een aristocratische familie in New York, sinds 300 jaar met deze stad verbonden. Haar opvoeding draaide om perfect gedrag en publieke presentatie, een soort dwang waartegen ze de rest van haar leven zou vechten.

Als kind reeds was Wharton een ‘boekenverslindster’ en bedacht ook zelf verhalen die ze aan haar kindermeisje voorspeelde. In 1885 huwde ze de twaalf jaar oudere bankier ‘Teddy’ Wharton, zonder het geluk te vinden. Nadat ze erachter kwam dat hij geld uitgaf aan jonge vrouwen ‘vluchtte’ ze in 1908 naar Parijs, waar ze een verhouding had met journalist Morton Fullerton, de liefde van haar leven. Na drie jaar liep de relatie echter stuk. In 1913 scheidde ze uiteindelijk ook van Wharton. Vanaf die tijd r…Lees verder op Wikipedia