Carolina Trujillo
1
Amsterdam: Querido, 2014
372 p.
9789021445991 (paperback)

Wreedheid toont haar menselijke kantje

De Uruguayaans-Nederlandse schrijfster Carolina Trujillo ontkent haar zelfdestructieve neigingen niet. Uit notities die ze schreef tijdens een van haar donkerste perioden puurt ze een ode aan de 'daler'.

Carolina Trujillo (°1970) kreeg het idee voor De zangbreker toen ze in 2003 door Colombia trok en daar rugzakreizigers ontmoette voor wie alleen drugs en hoeren nog telden. Toen ze zag hoe ze zich naar de ondergang hielpen, kwam het bij haar op dat de wereld onderverdeeld was in 'stijgers' en 'dalers'. Terwijl stijgers aan hun geluk timmeren en de toekomst vertrouwensvol tegemoetzien, hebben dalers zelfdestructieve neigingen.

In die periode was Trujillo naar eigen zeggen zelf een goede daler. Tijdens haar reis - die uiteindelijk drie jaar duurde en ook naar Peru en Uruguay leidde - leefde ze in een roes van schrijven en coke, tot ze met een hersenbloeding in het ziekenhuis belandde en in allerijl naar Nederland werd overgebracht, een rugzak van zestig liter propvol notities in het kielzog. Uit haar aantekeningen puurde ze de roman De terugkeer van Lupe Garcia (die in 2009 de shortlist van de AKO Literatuurprijs haalde) en nu ook De zangbreker.

Het hoofdpersonage, Tony…Lees verder

Hoe pijnlijk de geslagen wonden die ontheemding met zich meebrengt kunnen blijven schrijnen en welke ontreddering dit in je geest aanricht, wordt ingrijpend verbeeld in deze derde roman van de Uruguayaans-Nederlandse auteur, waarin ze de lijn helemaal doortrekt van haar vorige twee romans, die ook al vorm gaven aan de ontwrichting die het dictatoriaal bestel destijds in haar geboorteland teweegbracht. Wat je daaraan als volwassene overhield was, aldus de auteur, een allesoverheersende neiging tot zelfdestructie, tot het tegemoet lopen van je eigen ondergang, in andere woorden: tot het 'afdalen' in je leven.
Dat brengt ons meteen tot de kern van dit bevreemdende verhaal, waarbij je in eerste instantie al struikelt over de vraag (die overigens onbeantwoord blijft): Hoe reëel is dit? Hoe moet ik dit lezen? Want de vertellerfiguur, zekere Tony, met naam en status benoemd, treedt weliswaar op als mens, maar beklemtoont dat hij dat niet is. En dat merk je al gauw: hij loopt straal doo…Lees verder
Tony begeleidt mensen op hun weg naar de ondergang. Ze kunnen hem niet zien, maar soms helpt hij ze een handje. Hij is daarin niet alleen, maar onderdeel van een grote organisatie. Een deel werkt in ‘dalers’, zoals hij, een deel in ‘stijgers’, het begeleiden van mensen op weg naar de top. Tony houdt van zijn werk. Als hij wordt overgeplaatst naar Montevideo, Uruguay, vindt hij een familie waar hij zich bijzonder aan hecht. Door de ogen van deze betrokken observeerder zien we de rauwe kant van de samenleving: geweld, prostitutie, zelfdestructie, armoede en algehele uitzichtloosheid trekken voorbij. In dat alles blijft Tony steeds de schoonheid zien. Met hem heeft Trujillo (1970) een prachtige, indringende vertelstem gecreëerd. Tony en de zijnen doen nog het meest denken aan de engelen uit Wim Wenders’ film ‘Der Himmel über Berlin’: beschouwende wezens die ook hun eigen emoties en tekortkomingen hebben. Montevideo is de geboortestad van de in Nederland wonende auteur, die eerder ‘De ter…Lees verder

Over Carolina Trujillo

CC BY 3.0 - Foto van/door Carolina Trujillo

Carolina Trujillo (Montevideo, Uruguay, 27 maart 1970) is een Uruguayaans-Nederlands schrijfster en columniste voor het NRC Handelsblad.

Trujillo werd geboren in Montevideo, maar kwam op vijfjarige leeftijd naar Nederland, samen met haar moeder en zus. Na het einde van de junta in Uruguay keerde ze terug naar haar geboorteland. In 1991 won ze een eerste prijs voor haar eerste Spaanstalige novelle en besloot ze weer naar Amsterdam te gaan. Daar voltooide ze haar studie scenarioschrijven aan de Filmacademie.

Prijzen

• Eerste prijs Colihue romanwedstrijd Argentinië 1991, voor De exilios, maremotos y lechuzas (Spaanstalig)
  • Marten Toonder/Geertjan Lubberhuizenprijs 2002, voor De bastaard van Mal Abrigo (haar Nederlands debuut)